
Blixtunnelen, som først åpnet i desember 2022, knytter Oslo og Ski sammen med en 20 kilometer lang, dobbeltsporet jernbanetunnel. Tunnelen reduserer reisetiden mellom de to byene fra 22 til 11 minutter.
Etter kort tid i drift oppsto det utfordringer med drypp av alkalisk vann som påvirket aluminiumslinene og førte til driftsforstyrrelser. I april 2024 ble Nettpartner Bane valgt av Bane NOR som elektroentreprenør for å løse problemet.
Godt samarbeid mellom aktørene halverte prosjektkostnadene
![]() |
Anleggsleder Erlend Hovland (t.v.) og prosjektetleder Emil Smestad (t.h.) på Nelaug stasjon hvor neste prosjekt er lokalisert. |
Det gode samarbeidet med Bane NOR var en nøkkelfaktor for suksessen i prosjektet. Prosjektleder i Nettpartner Bane, Emil Smestad, har kun gode ord å si om oppdragsgiver:
– Det ble tidlig sagt i prosjektet at Bane NOR og byggeledelsen var der for å støtte oss, slik at vi kunne jobbe mest mulig effektivt og trygt. Jeg synes de holdt ord. Vi jobbet som ett team, med et felles mål om å gjennomføre prosjektet effektivt og med høy kvalitet, forteller han.
I en kundetilfredshetsundersøkelse fra oppdragsgiver fikk Nettpartner Bane toppscore på nesten alle punkter – inkludert HMS og faglig kompetanse. Prosjektsjef i Bane NOR, Erik Nyborg, er fornøyd med å ha hatt Nettpartner med på laget:
– Samarbeidet med Nettpartner fungerte veldig bra. Spesielt prosjektleder Emil og teamet hans var svært løsningsorienterte. Med den positive holdningen de hadde, fikk de til det meste, forklarer Nyborg.
– Det var også knapp tid til å gjennomføre prosjektet, basert på hvordan kontrakten var utformet. At Nettpartner Bane bidro med effektiv drift, var bare et pluss, legger han til.
I tillegg sikret daglige statusmøter mellom Nettpartner, Bane NOR og andre involverte entreprenører – inkludert ATS og AGJV – effektiv koordinering i prosjektet.
Etter over 48.000 arbeidstimer ble Blixtunnelen offisielt gjenåpnet 15. desember 2024. Prosjektet hadde et budsjett på 225 millioner kroner – men ved prosjektslutt var dette halvert – noe som betyr at det ble bygget mer jernbane for pengene. God arbeidsplanlegging, tidsstyring og oppfølging er blant årsakene.
Systematisk arbeid i krevende omgivelser
![]() |
Revet AL blir tromlet inn i bunter før det fraktes ut av tunnelen. |
Det ble arbeidet intensivt med et skiftbasert opplegg i begge tunnelløpene, Follobanen 1 og 2 (FB1 og FB2). For å redusere påvirkningen på togtrafikken jobbet partene på ett løp av gangen. Togene ble delvis omdirigert enten til det operative tunnelløpet eller langs den gamle Østfoldbanen.
For Nettpartner Bane besto arbeidsoppgavene hovedsakelig av å rive eksisterende aluminiumsliner og erstatte dem med kobberliner gjennom hele tunnelen. Det ble også bygd kabelkanaler i frostsonene, to kilometer inn fra tunnelåpningene på begge sider.
– Når det alkaliske vannet kom i kontakt med aluminiumet, skapte det en kjemisk reaksjon som forvitret linen. Du får ikke den samme reaksjonen med kobberliner, forklarer anleggsleder i Nettpartner Bane, Erlend Hovland.
– I tillegg skiftet vi ut 18 loddhjul og vaiere i hvert tunnelløp i forbindelse med loddavspenning, da disse også var slitte, fortsetter han.
For å håndtere det alkaliske vannet jobbet Nettpartner Bane parallelt med ATS i tunnelene. ATS utførte tettetiltak og induksjonsarbeid i frostsonene for å redusere vannlekkasjene og fjerne den kjemiske påvirkningen. Ved å erstatte aluminiumslinene med kobberliner som tåler alkalisk vann, sørget Nettpartner Bane for å eliminere selve effekten av det alkaliske vannet.
Implementerte sikkerhetstiltak
![]() |
Nettpartner Bane HMS-sjef Are Fosse klar for første vernerunde på Åsland. |
Hele 375 sikre jobbanalyser (SJA) og 364 lagledermøter og forenklede oppstartsmøter ble gjennomført i løpet av prosjektet. Dette sikret at samtlige ansatte til enhver tid var godt kjent med arbeidsoppgavene og potensielle risikofaktorer.
Arbeidsområdene var tydelig merket for å forhindre at ansatte gikk inn i feil tunnelløp. Lokale sikkerhetsvakter (LSV), hovedsikkerhetsvakter (HSV) og en Leder for sikkerhet (LFS) sørget for kontinuerlig sikkerhet på stedet. Sikkerhetstjenesten i Blixtunnelen ble levert av Sikker Jernbane AS, som leverte god kvalitet gjennom hele prosjektet.
Effektive løsninger sparte tid, ressurser og kostnader
Allerede fra start ble det brukt effektive metoder for å frakte materialer inn i tunnelen og ta med seg revne kabler ut igjen. Det optimaliserte både logistikk og kostnader:
– Vi tok i bruk spesialtilpassede togsett for å frakte materialer inn og ut av tunnelen. Særlig i starten av prosjektet, da vi skulle rive det eksisterende anlegget og samtidig legge nye kobberliner, sparte vi mye tid, ressurser og kostnader på å gjøre det slik, forteller Smestad.
Sømløs prosjektfremdrift med presis planlegging og rapportering
![]() |
Alle ansatte som deltok i Blixtunnelen samt alle underentreprenører fikk utdelt spesiallagde kopper i tilknytning prosjektet. |
Prosjektets fremgang ble ført opp i et «hovedskjema», som ble utarbeidet over flere år av prosjektingeniør i Nettpartner, Marcin Morty Kajda. Dette er en plan som beskrev arbeidet i prosjektet i detalj, inkludert kilometerbeskrivelser, tegninger og objekttyper.
– Formålet med hovedskjemaet var at hele mannskapet kunne ha oversikt over produksjonen til enhver tid, sier Smestad.
I tillegg sørget arbeidsledere for å levere gode dagsrapporter til både dag- og nattskiftene. Før hvert skift gikk hvert arbeidslag gjennom dagsrapporter og en grundig sjekkliste med lagleder.
– God informasjonsflyt fra et skift til det neste var helt avgjørende for fremgangen og effektiviteten vi hadde i prosjektet, legger han til.
Gjennom dette prosjektet har Nettpartner Bane bidratt til å sikre en mer stabil og pålitelig strømforsyning i Blixtunnelen – innenfor planlagt tidsramme og budsjett. Blixtunnelen er nå tryggere, enklere å vedlikeholde og togtrafikken mer stabil – til stor fordel for pendlere mellom Oslo og Ski.